TOPORTAL nr 20240419
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
POWRÓT
POWRÓT
Wtorek, 09-04-2013

Zmiana ustawy Prawo energetyczne.

Rada Ministrów zajęła stanowisko do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo energetyczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 946), przedłożone ministra gospodarki.

Rząd popiera rozwiązania, które powinny doprowadzić do wycofania skarg przeciwko Polsce, skierowanych przez Komisję Europejską do Trybunału Sprawiedliwości UE, w sprawie niepełnego wdrożenia przez nasz kraj wymogów dyrektyw: 2009/72/WE i 2009/73/WE.



Z uwagi na powyższe, rząd popiera rozwiązania zmierzające do rozdziału nadzoru właścicielskiego nad operatorem gazowego systemu przesyłowego a spółkami zajmującymi się wytwarzaniem lub dystrybucją paliw gazowych. Przy czym niezbędne jest wskazanie, że nadzór właścicielski nad operatorem gazowego systemu przesyłowego wykonuje minister gospodarki.

Rząd jest za wprowadzeniem systemu ochrony odbiorcy wrażliwego energii elektrycznej. System ten zakłada wypłatę przez gminy dodatków energetycznych odbiorcom energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, którym przyznano dodatek mieszkaniowy. Konsekwencją tego jest aprobata dla zapewnienia gminom środków na wypłatę tych dodatków (dotacja celowa z budżetu państwa). Jednocześnie rząd zwraca uwagę, że finansowy system wsparcia odbiorców wrażliwych paliw gazowych realizowany jest na podstawie ustawy z 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych.

Rada Ministrów popiera też rozwiązania dotyczące powoływania prezesa Urzędu Regulacji Energetyki i nadzoru nad jego działalnością, które dotyczą zapewnienia niezależności krajowemu regulatorowi. Chodzi o wprowadzenie kadencyjności sprawowania urzędu (5 lat), określenie przesłanek odwołania prezesa URE i status prawny wiceprezesa. Zdaniem rządu, proponowane regulacje wymagają jednak rozszerzenia, aby zapewnić premierowi pełny nadzór nad prezesem URE.

Rząd popiera zmiany w przepisach dotyczących odnawialnych źródeł energii (m.in. zwolnień z opłat za przyłączenie do sieci mikroinstalacji, częściowych zwolnień z tych opłat małych instalacji, gwarancji pochodzenia energii elektrycznej, instalatorów mikroinstalacji i małych instalacji). Zdaniem rządu, modyfikacji wymaga sposób obliczania realizacji krajowego celu ogólnego w zakresie udziału energii ze źródeł odnawialnych w końcowym zużyciu energii brutto. Poselskie rozwiązanie należy zastąpić zapisem zaproponowanym przez GUS: „Udział energii ze źródeł odnawialnych oblicza się jako iloraz wartości końcowego zużycia energii brutto ze źródeł odnawialnych oraz wartości końcowego zużycia energii brutto ze wszystkich źródeł, wyrażony w procentach”.

Według rządu na poparcie zasługuje również wprowadzenie obowiązku sprzedaży gazu ziemnego na giełdzie towarowej lub rynku regulowanym (w wielkości wskazanej w poselskim projekcie). Obowiązek ten – zdaniem rządu – umożliwi utworzenie płynnego, hurtowego rynku gazu ziemnego w Polsce oraz urzeczywistni prawo odbiorcy do zmiany sprzedawcy. Rozwiązanie to może także przyczynić się do rozwoju mechanizmów konkurencji na rynku hurtowym i detalicznym, które umożliwią zwolnienie cen gazu ziemnego dla odbiorców przemysłowych spod administracyjnego nadzoru prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Rząd popiera także zwolnienie niektórych podmiotów z obowiązku sprzedaży gazu ziemnego na giełdzie towarowej lub rynku regulowanym, a także wprowadzenie harmonogramu stopniowego wejścia w życie tego obowiązku.

Rząd jest za wprowadzeniem zmian dotyczących obowiązku przedstawiania do umorzenia świadectw pochodzenia energii elektrycznej przez niektóre podmioty gospodarcze, prowadzące określony typ działalności (np. przemysł energochłonny). Rząd proponuje, aby zawarte w poselskim projekcie ustawy rozwiązania dotyczące wprowadzenia operatora informacji pomiarowych oraz obowiązku montażu liczników zdalnego odczytu energii elektrycznej oraz paliw gazowych – zostały ujęte w przedłożeniu rządowym, które zostanie przygotowane w późniejszym okresie. Zdaniem rządu, obecnie wystarczające jest prowadzenie przez Radę Ministrów monitoringu, czy istnieją warunki uzasadniające wprowadzenie montażu tych liczników, zwłaszcza pod kątem ekonomicznej opłacalności (ich wpływu na cenę energii elektrycznej i gazu dla gospodarstw domowych). Ponadto, ze względu na długofalowe konsekwencje proponowanych rozwiązań dla przedsiębiorstw działających w sektorze paliw i energii oraz odbiorców końcowych, w tym gospodarstw domowych, ich wprowadzenie powinno być poprzedzone przeprowadzeniem przez rząd wszechstronnej analizy skutków ekonomicznych, prawnych i technicznych.
prezydent.pl

Szanowny Użytkowniku!


Aby móc korzystać z niniejszego portalu niezbędna jest Twoja zgodna na instalację w Twojej przeglądarce "plików cookies". Proces ma związek z elementarną funkcjonalnością portalu. W cookies przechowywane są informacje o wspomnianej wyżej zgodzie oraz ewentualna fraza wpisana w wyszukiwarce.

Dla celów statystycznych gromadzone są jedynie adresy odwiedzanych stron bez jakiegokolwiek powiązania z danym użytkownikiem. Dołożono wszelkich starań by wszelkie procesy miały charakter jawny, a użytkownik miał całkowitą kontrolę nad utrwalonymi danymi (COOKIEs) - w portalu nie są wykorzystywane sesje.

W każdej chwili możesz zmienić swoją decyzję poprzez usunięcie plików cookies w swojej przeglądarce. Jeśli nie zgadzasz się na instalację plików cookies, w myśl obowiązujących przepisów prosimy o opuszczenie niniejszego portalu.

POLITYKA PRYWATNOŚCI ORAZ COOKIES
Informacje ogólne

Niniejszy dziennik wydawany jest przez TOPORTAL PRODUCTION Tomasz Staszewski z siedzibą w Raciborzu przy ul. gen. Jarosława Dąbrowskiego 39 lok.1, 47-400 Racibórz (NIP: 6391163642,email:redakcja@toportal.pl) zwanym dalej WYDAWCĄ.
Polityka prywatności oraz cookies

Niniejszy portal wykorzystuje technologię cookies. Proces ma związek z elementarną funkcjonalnością portalu. W ramach cookies przechowywane są informacje:
- status zgody dotyczący niniejszej polityki prywaatności oraz cookies
- zakodowana ewentualna fraza, wpisana przez użytkownika w wyszukiwarce portalu

Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika (w przeglądarce internetowej) pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest WYDAWCA.

W kontekście połączeń www, dla celów statystycznych, WYDAWCA gromadzi jedynie adresy odwiedzanych stron bez jakiegokolwiek powiązania z danym użytkownikiem. Oznacza to, iż WYDAWCA nie zapisuje w bazie danych jakichkolwiek informacji identyfikujących użytkownika. Ponadto w portalu nie są wykorzystywane sesje.

Niezależnie od powyższych faktów, pewne dane mogą być rejestrowane niezależnie przez firmę hostingową (nr. ip). W związku z powyższym WYDAWCA zawarł stosowną umowę POWIERZENIA PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH z firmą hostingową H88 S.A. z siedzibą w Poznaniu, ul. Franklina Roosevelta 22, 60-829 Poznań, wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000612359, NIP: 7822622168.

Administratorem danych osobowych jest WYDAWCA.

Zgodnie z RODO, każdemu użtykownikowi przysługuje prawo do:
- dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii
- korekty swoich danych
- usunięcia, ograniczenia lub wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania
- przenoszenia danych
- wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Kontakt z WYDAWCĄ został zawarty na wstępie niniejszego dokumentu.

WYDAWCA zastrzega sobie prawo do naniesienia zmian w niejszym dokumencie. Każdorazowa zmiana skutkować będzie koniecznością wyrażenia przez Użytkownika akceptacji zamieszczonej treści (wyskakujące okno).